روش انجام تحقیق
نوشته شده توسط : رضا

روشهای متعددی در علوم اجتماعی با توجه به معیارهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند . مسیر و روشی که هر تحقیق طی می کند مختص همان تحقیق است. هر مسیر مالی ومانند اینهاست. (دواس ص19)

روش تحقیق در این پژوهش پیمایشی است, در این روش جمع آوری اطلاعات با طرح  و نقشه و به عنوان راهنمای علمی توصیف یا تحلیل روابط بین متغیرها صورت می پذیرد . از وظایف پژوهش پیمایشی ابتدا توصیف خصوصیات مجموعه ای از موردهاست و سپس با بررسی تغییرات موجود بر حسب موردها و جستجوی ویژگیهای دیگری , که بطور منظم با آن پیوند دارند در پی شناخت علل پدیده ها بر می آید. (همان ص14) پس هدف این تحقیق نیل به شناخت دقیق است.

واحد تحلیل

واحد تحلیل واحدی است که اطلاعات از آن گردآوری می شوند , و غالبا در تحقیق پیمایشی واحد تحلیل فرد است . (همان ص41)

در تعیین واحد تحلیل موضوعی که می خواهد مورد تبیین قرار گیرد مورد توجه و مدنظراست واینکه متغییر وابسته تحقیق صفت چه چیزی واقع می شود , صفت فردی یا گروهی یا کشورو یا ...؟

در این تحقیق متغیر وابسته «رضایت شغلی» می باشد که متعلق آن افراد می باشد پس در پژوهش حاضر واحد تحلیل « فرد » می باشد.

 

جامعه آماری

جامعه آماری این تحقیق عبارتست از کلیه کارکنان شاغل درکارخانه راد فرمان  که تعداد آنها 329نفر می باشد, که این تعداد شامل 36نفر زن و 292نفر مرد است.

 

نمونه گیری

نمونه,حاصل گرد آوری اطلاعات درباره تعدادی از اعضای جمعیت (جامعه آماری) است نمونه ای که بطور دقیق بازتاب جمعیت خود باشد؛نمونه معرف خوانده می شود. « نکته اساسی در تضمین نمونه معرف آن است که , انواع خاصی از افراد جمعیت به طور منظم از نمونه مستثنی نشده باشند». (داوس1376ص66)

اصولا نمونه برداری موجب تسهیل در تسریع کار پژوهش و صرفه جویی در وقت, هزینه و نیروی پژوهشی می شود لذا به گونه ای کلی , بررسی یک گروه نمونه موثرترو کارآمدتر از بررسی یک گروه بزرگتر است. (هومن1368ص94)

شیوه نمونه گیری در این تحقیق نمونه گیری ساده می باشد. این شیوه از نوع نمونه گیری احتمالی است که در آن, هر فردجمعیت شانس (احتمال) برابر یادست کم معینی برای انتخاب شدن دارد. انتخاب شماره ها براساس لیست افراد موجود به اندازه حجم نمونه مورد محاسبه صورت گرفته است.

                       

 

حجم نمونه

در تحقیق مقدماتی انحراف استاندارد متغیر وابسته تحقیق معادل 18 محاسبه شد. پس از قرار دادن مقدار در فرمول , حجم نمونه را محاسبه نمودیم.(هومن1370ص184)





:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: